Czas powstania: 1949 r.
Autor: Marian Mokwa (1889 – 1987)
Sygn. i znaki twórcy: l. d.: Mokwa 49
Materiał: papier
Technika: akwarela
Wymiary: 30,5 x 39,5 cm
Nr inw.: MCh/S-2124
Pejzaż ukazujący niewielkie łodzie rybackie zacumowane na piaszczystym brzegu morza w ujęciu perspektywicznym. Na pierwszym planie widoczne dwie tradycyjne kaszubskie łodzie tzw. pomeranki z typowym, skromnym ożaglowaniem, służące do przybrzeżnych połowów ryb lokalnych mieszkańców kaszubskiego wybrzeża. Widoczny kontrast ciemnych konturów łodzi i żagli, harmonijnie zestrojony z pełnym refleksów barwnych błękitem wody i pogodnego nieba oraz rozjaśnionym promieniami słońca brzegiem, tworzącym w partii środkowej delikatną linię horyzontu. Dynamiczna kolorystycznie akwarela z malarskim zaznaczeniem efektu odbicia w wodzie, zdradzająca szybkie ruchy pędzla i lekkość formy pejzażu świadczą o subtelności widzenia, mistrzowskim ujęciu kompozycyjnym i doskonałym opanowaniu techniki przez artystę. Praca zakupiona została do muzealnej kolekcji sztuki od prywatnego właściciela w 1985 r.
Autor – Marian Mokwa – urodzony w Malarach k. Borska był jednym z najwybitniejszych marynistów polskich XX w. W malarstwie znakomicie opanował technikę olejną i akwarelę, uprawiał także grafikę i rysunek. Od 1906 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, następnie w Monachium oraz w latach 1908-1909 w akademii berlińskiej pod okiem A. Vogla. Wiele podróżował po Europie, Bliskim Wschodzie i Azji. W 1918 zamieszkał w Sopocie włączając się aktywnie w życie artystyczne pomorskiego środowiska malarzy polskich. W 1934 r. zorganizował w Gdyni prywatną Galerię Morską z myślą o wystawie autorskiego cyklu malarskiego Apoteoza Polski Morskiej oraz promocji sztuki polskich artystów marynistów. Galeria szybko zyskała rozgłos, stając się centrum kultury plastycznej, muzycznej i teatralnej Wybrzeża, jednak w pierwszych dniach wojny, w 1939 r. została spalona przez Niemców. Artysta podejmował w twórczości oprócz pejzażu tematy orientalne, batalistyczne, weduty oraz portrety. Jego upodobania artystyczne związane z tradycją malarstwa tematycznego nie spotkały się z przychylnością powojennej krytyki artystycznej preferującej nurt awangardy w sztuce. Po wojnie władze komunistyczne odebrały artyście galerię, którą zdążył wyremontować przygotowując do nowych wystaw i przekazały budynek na własność państwa.
B.Z.