Lekcje muzealne

Lekcje muzealne

Oferta zajęć edukacyjnych dla grup szkolnych

 
I.  SZKOŁY PODSTAWOWE
 

1. Historia symboli naszego miasta: herb, hejnał, flaga

Uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę o najważniejszych znakach symbolizujących Chojnice. Zapoznają się dokładnie z ich pochodzeniem, znaczeniem i zmianami na przestrzeni wieków.

 

2. O Julianie Rydzkowskim słów kilka

Julian Rydzkowski - kolekcjoner, społecznik, regionalista, twórca chojnickiego Muzeum. Lekcja przybliży uczestnikom postać zasłużonego mieszkańca naszego miasta.

 

3. Kolekcja Albina Makowskiego - przedmioty zwykłe i niezwykłe

Albin Makowski przez kilkadziesiąt lat swojej kolekcjonerskiej pasji zgromadził ogromną ilość eksponatów. Podczas lekcji uczestnicy zapoznają się z biografią Albina Makowskiego oraz z najciekawszymi zabytkami z jego kolekcji.

Zajęcia odbywają się w Oddziale Albina Makowskiego przy ul. Drzymały 5 w Chojnicach.

 

4. Bitwa pod Chojnicami

Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z genezą, przebiegiem oraz skutkami bitwy pod Chojnicami, która miała miejsce 18 września 1454 r. Była ona ważnym starciem zbrojnym z okresu wojny trzynastoletniej oraz istotnym wydarzeniem w historii naszego miasta i regionu.

 

5. Chojniczanie w czasie wolnym (XIX-XX w.)

Spacer po miejskim parku zakończony kawą w Wilhelmince, przejażdżka rowerowa, wycieczka do Wolności, a może kręgle? Czy strzelnica Bractwa Kurkowego służyła tylko do strzelania? Podczas spotkania, opierając się na zachowanych w zbiorach Muzeum zabytkach, fotografiach i archiwaliach, opowiemy o tym jak wolny czas spędzali chojniczanie od schyłku XIX w. do końca Drugiej Rzeczypospolitej.

Uczestnicy: starsze klasy szkół podstawowych

 

6. W ziemiańskim dworze

Jak wyglądało życie codzienne ziemian pomorskich u schyłku zaborów i w czasach Drugiej Rzeczypospolitej? Czy składały się na nie wyłącznie wystawne bale i polowania? Jak wyglądało ziemiańskie wychowanie? Podczas spotkania opowiemy o codziennym rytmie życia w dworach należących do Sikorskich, Pruszaków, Lerchenfeldów czy Komierowskich.

 Uczestnicy: starsze klasy szkół podstawowych

 

7. Dziedzictwo kulturowe. Tradycje Świąt Wielkanocnych

Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze święto religijne chrześcijan. Jego tradycje kultywowane od wieków w Polsce stanowią polskie dziedzictwo kulturowe, przekazane nam przez naszych przodków. Podczas zajęć muzealnych uczniowie poznają dawne, czasami zapomniane zwyczaje, związane ze Świętami Wielkanocnymi, jak również te, które przetrwały do dnia dzisiejszego, czasami nieco odmienne w różnych regionach Polski. Czym były ,,judaszki”? Kiedy odbywał się ,,pogrzeb żuru”? Jaka była i jest symbolika jaj świątecznych – to tylko niektóre z przedstawionych  obrzędów wielkanocnych.

 

8. Strój kaszubski.

Strój kaszubski jest unikatowy. Jego historia stanowi interesujący przykład polskiego dziedzictwa regionalnego. Podczas zajęć dzieci zdobędą informacje na temat poszczególnych części damskiego i męskiego stroju kaszubskiego. Poznają również badaczy kaszubszczyzny, mających bezpośredni wpływ na odtworzenie autentycznego wzorca stroju kaszubskiego. Dowiedzą się także, jakie tereny zamieszkiwali Kaszubi. Kim byli zagrodnicy i komornicy? Odpowiedź na pytanie – jaka była długość welonu panny młodej na Kaszubach – po tych zajęciach – nie będzie stanowiła trudności.

 

9. Rok obrzędowy w Polsce

Każdy naród posiada własne obrzędy, zwyczaje i wierzenia, stanowiące tradycję. Wiele polskich świąt łączy się bezpośrednio z wiarą chrześcijańską, odzwierciedloną w przekazach ludowych z pokolenia na pokolenie. Różnorodność polskich regionów tworzy ciągłość historii rodzinnej i narodowej. Na zajęciach w muzeum dzieci poznają zapomniane polskie zwyczaje, jak i te, które przetrwały do czasów współczesnych. Wszystkie razem stanowią świadectwo ciągłości pokoleniowej oraz bogatych tradycji naszego narodu.

 

10. Z cyklu Rozmowy o sztuce – Pejzaż: Jezioro Charzykowskie źródłem inspiracji dla artystów

Na spotkaniu wybierzemy się w artystyczną podróż w świat sztuki aby porozmawiać o pejzażu w malarstwie współczesnym. Poznamy ciekawe i różnorodne przykłady malarstwa pejzażowego z kolekcji sztuki muzeum w Chojnicach. Dowiemy się dlaczego artyści chętnie wybierają się w plenery nad Jezioro Charzykowskie albo w Bory Tucholskie. Spróbujemy też poznać własne upodobania estetyczne i zastanowić się np. czy trudniej namalować nokturn, czy może wedutę oraz czy bardziej podoba mi się pejzaż ze sztafażem, czy może pejzaż fantastyczny?

 

11. Rysunek

Omówienie technik rysunku jako sztuka przedstawiania przedmiotów lub form za pomocą linii, zacieniania lub innymi sposobami. Przedstawianie narzędzi, którymi tworzy się rysunek. Wyodrębnienie kilku artystów i ich prac różniących się techniką.

Wzbudzenie zainteresowania rysunkiem jako formą odstresowania i pobudzania wyobraźni.

 

II. SZKÓŁY ŚREDNIE I DOROŚLI
 

1. Historia symboli naszego miasta: herb, hejnał, flaga

Uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę o najważniejszych znakach symbolizujących Chojnice. Zapoznają się dokładnie z ich pochodzeniem, znaczeniem i zmianami na przestrzeni wieków.

 

2. O Julianie Rydzkowskim słów kilka

Julian Rydzkowski - kolekcjoner, społecznik, regionalista, twórca chojnickiego Muzeum. Lekcja przybliży uczestnikom postać zasłużonego mieszkańca naszego miasta.

 

3. Kolekcja Albina Makowskiego - przedmioty zwykłe i niezwykłe

Albin Makowski przez kilkadziesiąt lat swojej kolekcjonerskiej pasji zgromadził ogromną ilość eksponatów. Podczas lekcji uczestnicy zapoznają się z biografią Albina Makowskiego oraz z najciekawszymi zabytkami z jego kolekcji.

Zajęcia odbywają się w Oddziale Albina Makowskiego przy ul. Drzymały 5 w Chojnicach.

 

4. Bitwa pod Chojnicami

Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z genezą, przebiegiem oraz skutkami bitwy pod Chojnicami, która miała miejsce 18 września 1454 r. Była ona ważnym starciem zbrojnym z okresu wojny trzynastoletniej oraz istotnym wydarzeniem w historii naszego miasta i regionu.

 

5. W Ziemi Świętej i nad Bałtykiem. Dzieje Zakonu Krzyżackiego XII-XVI w.

Podczas spotkania uczniowie będą mogli poznać najważniejsze fakty z dziejów Zakonu Krzyżackiego. Co robili mnisi w białych płaszczach nad Bałtykiem? Ilu rycerzy Zakonu walczyło pod Grunwaldem? Co jadali Krzyżacy i jak wyglądało ich życie codzienne? Poznają też odpowiedź na pytanie, dlaczego w Chojnicach nie było zamku.

 

6. Chojniczanie w czasie wolnym (XIX-XX w.)

Spacer po miejskim parku zakończony kawą w Wilhelmince, przejażdżka rowerowa, wycieczka do Wolności, a może kręgle? Czy strzelnica Bractwa Kurkowego służyła tylko do strzelania? Podczas spotkania, opierając się na zachowanych w zbiorach Muzeum zabytkach, fotografiach i archiwaliach, opowiemy o tym jak wolny czas spędzali chojniczanie od schyłku XIX w. do końca Drugiej Rzeczypospolitej.

 

7. W ziemiańskim dworze

Jak wyglądało życie codzienne ziemian pomorskich u schyłku zaborów i w czasach Drugiej Rzeczypospolitej? Czy składały się na nie wyłącznie wystawne bale i polowania? Jak wyglądało ziemiańskie wychowanie? Podczas spotkania opowiemy o codziennym rytmie życia w dworach należących do Sikorskich, Pruszaków, Lerchenfeldów czy Komierowskich.

 

8. Łukowiczowie. Z historii pomorskiego rodu

Jak wyglądało życie studentów medycyny z Prus Zachodnich studiujących w Berlinie i Wrocławiu? Jak Łukowiczowie dotarli do Australii? Jak wyglądały praca zawodowa i pasje pomorskich lekarzy? Podczas spotkania opowiemy o lekarskim rodzie Łukowiczów, osiągnięciach i życiowych drogach jego najważniejszych przedstawicieli, o niezwykłym domu przy Piłsudskiego 41 w Chojnicach oraz kolekcji stworzonej przez dr. Jana Pawła Łukowicza.

 

9. Dziedzictwo kulturowe. Tradycje Świąt Wielkanocnych

Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze święto religijne chrześcijan. Jego tradycje kultywowane od wieków w Polsce stanowią polskie dziedzictwo kulturowe, przekazane nam przez naszych przodków. Podczas zajęć muzealnych uczniowie poznają dawne, czasami zapomniane zwyczaje, związane ze Świętami Wielkanocnymi, jak również te, które przetrwały do dnia dzisiejszego, czasami nieco odmienne w różnych regionach Polski. Czym były ,,judaszki”? Kiedy odbywał się ,,pogrzeb żuru”? Jaka była i jest symbolika jaj świątecznych – to tylko niektóre z przedstawionych  obrzędów wielkanocnych. 

 

10. Strój kaszubski

Strój kaszubski jest unikatowy. Jego historia stanowi interesujący przykład polskiego dziedzictwa regionalnego. Podczas zajęć dzieci zdobędą informacje na temat poszczególnych części damskiego i męskiego stroju kaszubskiego. Poznają również badaczy kaszubszczyzny, mających bezpośredni wpływ na odtworzenie autentycznego wzorca stroju kaszubskiego. Dowiedzą się także jakie tereny zamieszkiwali Kaszubi. Kim byli zagrodnicy i komornicy? Odpowiedź na pytanie – jaka była długość welonu panny młodej na Kaszubach? – po tych zajęciach – nie będzie stanowiła trudności.

 

11. Rok obrzędowy w Polsce

Każdy naród posiada własne obrzędy, zwyczaje i wierzenia, stanowiące tradycję. Wiele polskich świąt łączy się bezpośrednio z wiarą chrześcijańską, odzwierciedloną w przekazach ludowych z pokolenia na pokolenie. Różnorodność polskich regionów tworzy ciągłość historii rodzinnej i narodowej. Na zajęciach w muzeum dzieci poznają zapomniane polskie zwyczaje, jak i te, które przetrwały do czasów współczesnych. Wszystkie razem stanowią świadectwo ciągłości pokoleniowej oraz bogatych tradycji naszego narodu.

 

12. Kolekcja Współczesnej Sztuki Polskiej w zbiorach muzeum w Chojnicach

Na spotkaniu w Galerii Współczesnej Sztuki Polskiej porozmawiamy o najważniejszych kierunkach i tendencjach w sztuce polskiej II połowy XX i początku XXI w., w oparciu o wybrane przykłady dzieł eksponowanych na wystawie. Podejmiemy się wcale niełatwego zadania opisu wybranych eksponatów i ich charakterystyki, próbując pomyśleć „czy sztuka współczesna jest nam do życia koniecznie potrzebna”?

 

13. Lekcja „Rysunek”

Omówienie technik rysunku jako sztuka przedstawiania przedmiotów lub form za pomocą linii, zacieniania lub innymi sposobami. Przedstawianie narzędzi, którymi tworzy się rysunek. Wyodrębnienie kilku artystów i ich prac różniących się techniką.

Wzbudzenie zainteresowania rysunkiem jako formą odstresowania i pobudzania wyobraźni.

 

Gorąco zapraszamy i zachęcamy do skorzystania z oferty Muzeum. Ciekawe wystawy, warsztaty oraz lekcje muzealne mogą być pomocne w realizowaniu programów szkolnych. W szczególności ich celem jest uzupełnienie, wzbogacenie w oparciu o konkretne przykłady z lekcji muzealnej i poszerzenie wiedzy dzieci i młodzieży w zakresie wybranych obszarów tematycznych, nie zawsze zawartych w programach szkolnych.

 

Jak zamówić lekcje?

- telefonicznie w Dziale Edukacji i Informacji Muzealnej od wtorku do piątku w godz. 7.30-15.30; tel. 52 397 43 92,
- prosimy o precyzyjne podawanie tematu lekcji, preferowanego terminu zajęć, liczebności klasy, szkoły, telefonu kontaktowego, a także nazwiska nauczyciela,
- lekcje prosimy zamawiać przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
- zajęcia należy potwierdzić lub odwołać na 2-3 dni przed terminem lekcji,
- jesteśmy otwarci na Państwa propozycje tematyczne; zapraszamy do współpracy w tworzeniu nowych tematów zajęć (zgłoszenie przynajmniej 2 miesiące przed planowanym    terminem zajęć)
 

Czas trwania: ok. 45 min

Cena: 10 zł od uczestnika